کد مطلب: 205041
در حال بروز رساني؛
زنگ دوم بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي در بهارستان/ بحث‌هاي داغ درباره وزير پيشنهادي اطلاعات/ آغاز بررسي نفر اول اقتصادي دولت
تاریخ انتشار : 1400/05/31
نمایش : 829
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت صبح امروز سومين جلسه علني مجلس را برگزار کردند.

به گزارش هفت چشمه به نقل از شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ جلسه علني امروز (يکشنبه 31مرداد) مجلس شوراي اسلامي دقايق قبل به رياست محمد باقر قاليباف و با حضور 225 نماينده آغاز شد. 

ادامه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي کابينه آيت الله رئيسي در دستور کار نمايندگان مجلس است. 

روز گذشته هم کليات برنامه‌هاي پيشنهادي کابينه با حضور آيت الله رئيسي مورد بحث و بررسي نمايندگان قرار گرفت و رئيس جمهور 2.5 ساعت در اين باره صحبت کرد و 5 نماينده موافق و مخالف هم در اين باره به اظهار نظر پرداختند.

 

مخالفان وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات

عباس‌زاده مشکيني: زارع‌پور تخصص و تجربه مديريت وزارت ارتباطات را ندارد

محمود عباس‌زاده مشکيني نماينده مردم مشکين شهر در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: جايگاه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت، کشور و توسعه آينده کجاست؟ در حالي که اين وزارتخانه يک وزارتخانه زيربنايي است و شاهراهي را باز مي‌کند که تمام وزارتخانه‌ها بايد از آن مسير عبور کنند و توسعه را در آن مسير جستجو کنند، به همين دليل آنها بايد برنامه‌هاي خود را در اين مسير اعلام کرده و پيگيري کنند.

وي افزود: بايد براي وزارتخانه ارتباطات و فناوري اطلاعات از وزيري استفاده کنيم که واجد دو مولفه خواستن و توانستن باشد، در حالي که ما در مولفه خواستن و انگيزه وزير پيشنهادي هيچ شکي نداريم، اما براي عنصر توانستن، سنجش وجود دارد و بايد نيروي پيشنهادي تخصص و تجربه داشته باشد.

نماينده مردم مشکين شهر در مجلس تصريح کرد: متأسفانه آقاي زارع‌پور براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات تخصص ندارد؛ چراکه او تحصيل کرده آي تي است در حالي که موضوع ماموريت اين وزارتخانه آي سي تي است که اين موضوع همانند مقايسه مهندسي پزشکي با پزشکي است، يک پزشک بيماري‌هاي عفوني ممکن است از دستگاه سي.تي.اسکن و ام.آر.آي استفاده کند اما توانايي تعمير و ساخت آن را ندارد.

وي افزود: وزير پيشنهادي سابقه يک روز کار در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را ندارد در حالي که حدود 100 هزار کارمند، متخصص، مهندس و ... در اين وزارتخانه مشغول هستند.

نماينده مشکين شهر در مجلس با بيان اينکه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و اپراتورهايش بيش از 50 هزار ميليارد تومان درآمد دارند در حالي که وزير پيشنهادي تاکنون مجموعه‌اي که يک صدم اين گردش مالي را داشته اداره نکرده است، اضافه کرد: فردي که براي اين وزارتخانه در نظر گرفته مي‌شود بايد متخصص ميان رشته‌اي باشد.

وي با بيان اينکه ما به دنبال تحول هستيم و در صورتي که وزير توانايي نداشته باشد نمي‌تواند اين مهم را محقق کند، ادامه داد: اين وزارتخانه حدود 20 ميليارد دلار تجهيزات زيربنايي دارد بنابراين نداشتن تجربه در اقتصاد کلان امکان اداره موفق اين وزارتخانه را فراهم نمي‌کند.

مشکيني با تصريح بر اينکه نبايد با سرنوشت کشور شوخي کرد، ادامه داد: هر چند ما به دنبال جوانگرايي هستيم اما آيا براي امور زيربنايي خانه خود تنها به موضوع جوانگرايي توجه مي‌کنيم و بحث تخصص را در نظر نمي‌گيريم.

وي با اشاره به سوابق وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: وي رئيس مرکز ديجيتال در وزارت ارشاد بود که تنها کار کنترل، پايش، ثبت و ضبط وبلاگ‌ها و سايت‌هاي اينترنتي را انجام مي‌داد که اين کار اقدامي فرهنگي بود. همچنين در بازه زماني مشاوره سازمان ساترا بود، 18 ماه نيز به عنوان مسئول رسيدگي به امور فناوري اطلاعات قوه قضائيه خدمت کرده است.

عباس زاده مشکيني تصريح کرد: شفافيت يکي از مولفه‌هاي مهم وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است و اين در حالي است که وزير پيشنهادي به موافقان طرح صيانت از کاربران پيام‌رسان‌هاي اجتماعي گفته که با روح طرح موافق است و در جاي ديگر به مخالفان گفته که با روح طرح مخالف است. بهتر است وزير پيشنهادي پشت همين تريبون مطرح کند که با روح طرح صيانت موافق است يا مخالف.

 

نظري خانقاه: موضع زارع‌پور درباره طرح فضاي مجازي شفاف نيست

سيد غني نظري خانقاه نماينده مردم خلخال در مخالفت با وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات اظهار داشت: دليل اصلي مخالفت من فقدان روحيه شفافيت در وجود آقاي زارع پور به عنوان وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

وي افزود:آقاي زارع پور در يک کميسيون با طرح مصونيت فضاي مجازي مخالفت کرده و در کميسيون که طراحان حضور دارند، قاطعانه مي‌گويد؛ موافق است. بنابراين معتقدم روحيه وي با اين وزارتخانه پرپول تناسب ندارد.

نماينده خلخال در مجلس يازدهم تصريح کرد: آقاي زارع پور صرفاً مسئول آي تي هستند و لذا اداره وزارتخانه عريض و طويل ارتباطات در توان وي نيست.

نظري خانقاه گفت: زارع پور هنوز در شبکه‌هاي مجازي و خارجي عضو نيستند، يا با خط شخصي خود وارد اين فضاها نشده و يا کلاً اعتقادي به اين پلتفرم‌ها ندارد.

وي افزود: اکنون کارگزاران مخابرات روستايي دچار گرفتاري‌هاي بسياري هستند، چرا که 20 سال است وضعيت استخدامي مشخصي ندارند، اين در حالي است که در برنامه وزير پيشنهادي چيزي از رسيدگي به وضعيت آنها ذکر نشده است، لذا مخالفت ما با برنامه‌هاي وي است. در واقع آقاي زارع پور با برنامه‌هايي که دارد، نمي‌تواند اين ارتباط گسترده را مديريت کند.

نظري خانقاه خاطرنشان کرد: واقعيت اين است که وزير پيشنهادي وزارتخانه ارتباطات و فناوري با چالش‌هاي اساسي حوزه ارتباطات روبرو نشده است، بنابراين نمي‌تواند گزينه خوبي براي تکيه بر صندلي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد.

 

موافقان وزير پيشنهادي ارتباطات

يوسفي: «زارع‌پور» شهامت ايجاد تحول در فضاي مجازي را دارد

مجتبي يوسفي نماينده اهواز در موافقت با وزير پيشنهادي، گفت: ايجاد کابينه توانمند، جوان، مؤمن و انقلابي به معناي معرفي کارآمدترين افراد در حوزه وزارتخانه‌هاي تخصصي است. کارآمدي از طريق ارائه برنامه و بررسي کارنامه وزراي پيشنهادي قابل احصاء است.

وي با بيان اينکه توسعه زيرساخت‌ها، توسعه نرم‌افزاري و مديريت منابع در حکمراني فضاي مجازي، سه موضوع مهم در وزارت ارتباطات است، افزود: معيشت و اقتصاد مردم به فضاي مجازي گره خورده است؛ بايد وزير پيشنهادي شهامت ايجاد تحول را داشته باشد.

نماينده مردم اهواز در مجلس تصريح کرد: زارع‌پور در وزارت ارشاد و قوه قضائيه تحولات مهمي ايجاد کرد که نشان از شهامت وزير پيشنهادي براي اصلاح امور دارد.

يوسفي ادامه داد: بايد تکليف نيروهاي شرکتي در اين وزارتخانه، روشن و برنامه مشخصي در اين خصوص ارائه شود. حکمراني ديجيتال و بازارهاي بين‌المللي مهم است. در اين راستا افزايش پهناي باند مي‌تواند فضاهاي جديدي براي مردم باز کند.

وي گفت: طبق برنامه ششم توسعه، ۴۰ درصد مراجعات مردم به وزارتخانه‌ها بايد از طريق شبکه ملي اطلاعات انجام شود که تا امروز اين امر محقق نشده است.

عضو هيئت رئيسه مجلس در خصوص اقتصاد ديجيتال،اظهار داشت: اقتصاد مردم براي ما مهم است، حق مالکيت مردم در پلتفرم‌هاي خارجي از بين مي‌رود و زارع‌پور بايد در اين زمينه برنامه خود را ارائه دهد. حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه ديجيتال امري ضروري است. در صورت برنامه‌ريزي دقيق در اين زمينه مي‌توان شاهد افزايش اشتغال ۱۰ درصدي در اين بخش بود.

يوسفي گفت: سه و نيم ميليون دانش‌آموز در روستاها زندگي مي‌کنند که در ايام کرونا دسترسي به اينترنت ندارند؛ اين دانش‌آموزان ناديده گرفته شده‌اند.

 

محفوظي: «زارع‌پور» توان تامين زيرساخت‌هاي فضاي مجازي را دارد

مجتبي محفوظي در موافقت با وزير پيشنهادي، گفت: يکي از وزراي جوان و با انگيزه کابينه زارع پور است که داراي تخصص و تجربه لازم مي‌باشد.

وي با بيان اينکه جواني گناه نيست، افزود: جوانان جنگ تحميلي را به بهترين شکل اداره کردند. زارع پور داراي عالي ترين سطح تحصيلات در رشته کامپيوتر در دانشگاه هاي داخلي و خارجي است و تجربه وي در حوزه فناوري اطلاعات نشان از انتخاب درست حجت الاسلام رئيسي است.

نماينده مردم آبادان در مجلس تصريح کرد: وزارت ارتباطات ۱۰ هزار نيرو دارد و بقيه نيروها مربوط به بخش خصوصي مخابرات هستند. اين وزارتخانه صرفا مخابرات نيست، اين وزارتخانه بايد زيرساخت‌هاي فضاي مجازي را تامين کند و راهبر دولت هوشمند باشد که زارع‌پور در اين زمينه تخصص دارد.

محفوظي با اشاره به سوابق زارع پور در وزارت ارشاد تأکيد کرد: الکترونيکي کردن خدمات وزارت ارشاد، مديريت فضاي مجازي در اين وزارتخانه برعهده زارع پور بوده است و وي براي اولين بار قانون حمايت از حقوق پديدآورندگان نرم افزارهاي رايانه‌اي را اجرا کرد. شناسنامه دار شدن سايت ها و ايجاد ۶۰۰ شرکت توليد محتواي فضاي مجازي از خدمات مهم وزير پيشنهادي بوده است.

وي ادامه داد: در سال ۸۹ زارع پور به عنوان مدير برتر وزارت ارشاد انتخاب شد. جهش قوه قضائيه در الکترونيکي کردن خدمات قضايي با مديريت زارع پور انجام شد که اين امر موجب افزايش رضايت مردم از قوه قضائيه شد. ۸۰ پروژه فناوري اطلاعات با مديريت زارع پور براي ايجاد شفافيت، مبارزه با فساد، ارائه خدمات قضايي و افزايش سرعت رسيدگي به پرونده هاي قضايي در قوه قضائيه انجام شد.

نماينده مردم آبادان در مجلس با تأکيدبر اينکه وزير پيشنهادي ارتباطات به دنبال حل مشکلات مردم با ابزار فناوري است، گفت: راه اندازي سامانه خود کاربر وکلا و کارشناسان رسمي، استعلام هاي الکترونيکي مالي، سوءپيشينه، راه اندازي داده هاي آنلاين و لينک کردن سامانه هاي قوه قضائيه و نيروي انتظامي از خدمات مهم وزير پيشنهادي در قوه قضائيه بوده است.

محفوظي در پايان از زارع پور خواست برنامه هاي خود جهت خارج کردن ايران از انحصار نرم افزارها، پلتفرم ها و اپليکيشن هاي خارجي را ارائه دهد.

 

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات: از ظرفيت پلتفرم ها براي حکمراني غفلت کرديم

عيسي زارع پور وزير پيشنهادي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در جلسه علني صبح امروز (يکشنبه) مجلسي شوراي اسلامي اظهار کرد: افتخار مي‌کنم که دغدغه ساماندهي، حمايت و حضور پرقدرت در فضاي مجازي را داشته‌ام.

وي در ادامه گفت: پيش از هر چيز بر خود مي‌دانم که از هيئت رئيسه مجلس تشکر کنم که فرصت دادند و ما توانستيم نظرات خود را در کميسيون‌هاي تخصصي مطرح کنيم.

زارع پور خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم نقد پذيرم و در هر موقعيتي نقطه‌ نظرات کارشناسان و نخبگان را روي سر مي‌گذاريم و توجه خواهيم کرد. وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات با بيان اينکه صحبت‌هايم را در دو بخش شرح حال و برنامه‌ها براي وزارت ارتباطات اعلام مي‌کنم، گفت: متولد سال ۱۳۵۹ در اسلام آباد غرب کرمانشاه هستم که تمام رشدم را در همين منطقه محروم داشتم. همچنين عضو هيئت علمي گروه شبکه‌هاي کامپيوتري دانشگاه علم و صنعت بودم که تمام مقاطع ليسانس، پسا ليسانس و دکترايم در همين رشته گذرانده ام و همچنين در دانشگاه نيو سالت ولز استراليا تحصيل کردم و سابقه راه‌اندازي و تاسيس مرکز رسانه‌هاي ديجيتال را در کارنامه خود دارم.

وي افزود: افتخار مي‌کنم در دوران مسئوليت در اداره ارشاد و فرهنگ اسلامي صدها شرکت پا گرفتند.

زارع پور خاطرنشان کرد: در حوزه قوه قضائيه نيز در حوزه‌هاي مختلف با کار و مجاهدت شبانه روزي همکارانم مدير مجموعه جوانان با پشتکار هستم و کار مراجعان و مردم را در قوه قضاييه تسهيل کرديم.

وي افزود: اينجانب به عنوان يکي از ميليون‌ها تربيت يافته مکتب امام خميني و مقام معظم رهبري به عنوان جوان گام دومي آماده‌ام که تجربه ۱۵ ساله خودم را به کار گيرم و با کار و مجاهدت شبانه روزي همه ظرفيت‌هاي فناوري مهم را به کار گيريم تا جايگاه انقلاب اسلامي را ارتقا دهيم و ايراني هوشمند را رقم بزنيم.

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه اظهار کرد: امروز فناوري ارتباطات و اطلاعات تبديل به بخش جدايي ناپذير زندگي مردم شده و بيش از ۵۰ ميليون نفر از مردم کشور و  ۳۵ ميليون از جوانان در اين عرصه حضور دارند. امروز فناوري اجتماعي شده و در اعماق زندگي مردم رسوخ کرده و اگر در اين حوزه برنامه‌ريزي فعال نداشته باشيم قطعا به آسيب‌هاي آن دچار خواهيم شد.

وي افزود: اين فناوري فرصت بي نظيري را براي ما فراهم کرده که بايد از آن استفاده کنيم و جهش بي نظيري داشته باشيم و رهبري نيز تاکيد داشته‌اند.

زارع‌پور بيان کرد: فناوري شمشيري دو لبه است و فرصت‌ها و تهديداتي دارد. به عنوان کارشناس اين حوزه مي‌گويم که فرصت‌هاي آن بيشتر است و اگر برنامه‌ريزي براي آينده داشته باشيم مي‌توانيم به خوبي از آن استفاده کنيم.

وي گفت: با بررسي اسناد بالادستي و مصوبات شوراي عالي فضاي مجازي برنامه‌اي را تدوين کرده‌ام و درباره مهمترين چالش‌ها و نگاه راهبردي راهکارهاي اجرايي و عملياتي مهمي را در نظر گرفته‌ام که اولين حوزه حوزه حکمراني ديجيتال است.

وزير پيشنهادي ارتباطات خاطرنشان کرد: امروز اين فناوري سبک حکمراني در دنيا را تغيير داده و نحوه تعامل دولت با مردم و مردم با مردم را تغيير داده است. امروز عصر پلتفرم‌ و نفوذ آنهاست که عمق راهبردي کشورها را مشخص مي‌کند.

وي افزود: عمق راهبردي کشورها را اين پلتفرم‌ها تعيين مي‌کنند و از ظرفيت‌هاي اين فضا براي حکمراني غفلت کرديم. الحمدلله پلتفرم‌هايي در سطح جهاني به دست جوانان ايراني ساخته شده است مانند تاکسي‌هاي اينترنتي و بايد بتوانيم اين کار را براي کشورهاي ديگر هم انجام دهيم.

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه تصريح کرد: تجربه يک دهه گذشته نشان داده که اگر ما در اين حوزه فعال باشيم به اين ميزان تحت تاثير پلت‌فرم‌هاي خارجي قرار نخواهيم گرفت. ما بايد بر ظرفيت‌ جوانان خود تکيه کنيم. اگر ۱۰ سال قبل مسيري را که در حوزه فضايي طي مي‌کرديم ادامه مي‌داديم امروز در اين حوزه حرفي براي گفتن داشتيم. بنده نگاه راهبردي براي حکمراني در فضاي ديجيتال کشور دارم. البته اين موضوع ملي بوده و صرفا به وزارت ارتباطات باز نمي‌گردد.

زارع‌پور در ادامه اظهار کرد: در خصوص شبکه ملي اطلاعات که بيش از ۲۰ سال است مي‌خواهيم آن را اجرا کنيم اما به دلايل مختلفي هنوز محقق نشده است چندين نکته حائز اهميت مي‌باشد. متاسفانه به غلط عده‌اي فکر مي‌کنند با راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات دسترسي کاربران به شبکه جهاني اينترنت قطع مي‌شود. بنده به عنوان يک متخصص عرض مي‌کنم که شبکه ملي اطلاعات از افتخارات هر کشوري است و با راه‌اندازي آن دسترسي کاربران به شبکه جهاني قطع نخواهد شد. چرا بايد وقتي يک پيغام را ارسال مي‌کنيم بسته‌هاي اطلاعاتي ما از کشور خارج شود؟ از سوي ديگر هم بايد هزينه‌ پهناي باند بين‌المللي را بپردازيم و هم امنيت ما به خطر مي‌افتد. طبيعتا اين امر منطقي نيست و بنده قول مي‌دهم ظرف چهار سال آينده شبکه ملي اطلاعات را در طي زمانبندي معيني که از سوي شوراي عالي فضاي مجازي تعيين شده جهت پيشبرد امورات کشور راه‌اندازي کنم.

وي در ادامه تاکيد کرد: از سوي ديگر دسترسي کليه روستاها داراي جمعيت بالاي ۲۰ هزار خانوار به شبکه پرسرعت اينترنت تا پايان سال ۱۴۰۱ محقق خواهد شد. اين موضوع دغدغه اکثر نمايندگان است. بنده از هزاران دانش آموزي که به خاطر دسترسي نداشتن به اينترنت نتوانستند از آموزش مجازي استفاده کنند مطلع هستم و قول مي‌دهم ظرف يک سال و نيم آينده اين مشکل را حل کنم. از سوي ديگر ظرفيت شبکه انتقال داده داخلي در حال اشباع است و بنده قول مي‌دهم ظرف مدت دو سال آينده ظرفيت آن را جهت برهم نخوردن تبادلات الکترونيکي افزايش دهم.

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه خاطر نشان کرد: تحقق دولت الکترونيکي از ديگر اولويت‌هاي بنده مي‌باشد علي‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته در طول سال‌هاي گذشته ما هنوز در اين حوزه عقب هستيم و از لحاظ کميت خدمات الکترونيکي در رتبه ۸۰ و از لحاظ کيفيت در رتبه ۱۱۸ از بين ۱۹۳ کشور در دنيا قرار داريم. ما بايد اين شاخص را ارتقاء دهيم .

زارع‌پور در ادامه گفت: بنده با سابقه يک دهه کار در الکترونيکي کردن خدمات عرض مي‌کنم که ظرف چهار سال آينده با تعامل با بخش‌هاي مختلف در راستاي الکترونيکي کردن خدمات پرکاربرد و ايجاد يک پنجره واحد براي ارائه‌ي خدمات الکترونيکي گام بردارم و ۳۰ پله جايگاه جمهوري اسلامي ايران را در شاخص‌هاي جهاني ارتقاء دهم. از سويي ديگر با همکاري با سازمان امور استخدامي به سمت استفاده از هوش مصنوعي به جاي مداخلات انساني در برخي از امور گام بردارم.

وي ادامه داد: اقتصاد ديجيتال از ديگر اولويت‌هاي بنده است در برخي از کشورهاي ديگر نيروهاي جوان آن درآمدي بيش از درآمد نفتي ما از حوزه برنامه‌نويسي دارند. بنده قول مي‌دهم ظرف چهار سال آينده از ظرفيت اين حوزه براي اشتغالزايي استفاده کنم. اخيرا شنيديم که يکي از کشورهاي همسايه ويزاي طلايي براي جذب برنامه‌نويس در نظر گرفته است اگر ما ظرفيت‌هاي لازم در کشور را فراهم کنيم ديگر نخبگان ما براي کار در اين حوزه به خارج از کشور نخواهند رفت.

وزير پيشنهادي ارتباطات و فناوري اطلاعات در ادامه با اشاره به ضرورت حمايت از حقوق کاربران در فضاي مجازي تصريح کرد: امروز خانواده‌هاي ما از حضور کودکان و فرزندان خود در فضاي مجازي نگران هستند حتي کشورهايي که اين فناوري را توليد کردند ابزارهايي براي خانواده‌ها جهت مديريت کودکان خود در اين فضا فراهم کرده‌اند. ما نيز وظيفه خود مي‌دانيم که اين نگراني را براي خانواده‌ها برطرف کنيم.

وي در ادامه اظهار کرد: از سوي ديگر از نظرات و دغدغه‌هاي تمام کاربران استفاده خواهيم کرد. حفاظت از داده‌ها و حريم خصوصي مردم در اين فضا وظيفه ماست. چرا يک پلت‌فرم خارجي بايد به خود اجازه دهد تا اطلاعات ميليون‌ها کاربر ما را با مشکل روبه‌رو کند؟ در بحث صنعت فضايي نيز متاسفانه به دليل نگاه سياست زده در ساليان گذشته از ظرفيت‌ها غافل شديم. مردم هنوز خاطرات خوش پرتاب‌هاي موفقيت‌آميز ماهواره‌هاي ايراني را در دهه ۸۰ فراموش نکرده‌اند. متاسفانه در سال‌هاي اخير اين روند رشد متوقف شده است. بنده قول مي‌دهم از ظرفيت تمام جوانان و نخبگان براي بازگرداندن اين صنعت به ريل شکوفايي خود استفاده کنم. بنده در حوزه خدمات پستي و مالي برنامه‌هاي متعددي دارم.

 

بررسي صلاحيت وزير اطلاعات

موافقت کميسيون امنيت ملي با وزير پيشنهادي اطلاعات

محمود عباس‌زاده مشکيني سخنگوي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس صبح امروز (يکشنبه) در ادامه بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي کابينه سيزدهم، گزارش کميسيون امنيت ملي در خصوص برنامه‌هاي حجت‌الاسلام سيد اسماعيل خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات را قرائت کرد.

عباس زاده مشکيني گفت: اعضاي کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با اکثريت آراء نظر مثبت نسبت به برنامه وزير پيشنهادي اطلاعات دارند.

وي افزود: آقاي خطيب تنها وزير اطلاعاتي هستند که کار اطلاعاتي را از کف سيستم اطلاعاتي آغاز کردند و در سطح ملي نيز مسئوليت داشتند.

متن گزارش کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بدين شرح است:

براساس ماده ۲۰۲ آيين نامه داخلي مجلس شوراي اسلامي گزارش کميسيون امنيت ملي درخصوص بررسي صلاحيت و برنامه هاي سيد اسماعيل خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات ارائه مي شود.

کميسيون امنيت ملي در جلسه اي با حضور اکثريت اعضا، سوابق و برنامه هاي وزير پيشنهادي اطلاعات را بررسي نمود. در اين جلسه وزير پيشنهادي سوابق، برنامه ها و راهکارهاي خود براي حُسن کارکرد وزارت اطلاعات را ارائه کرد.

آقاي خطيب براساس استعلام هاي واصله در سال ۱۳۵۴ وارد حوزه علميه قم و پس از طي مراحل مختلف دروس حوزوي، نزد اساتيد برجسته و با شرکت در درس خارج فقه و اصول و اتمام آن نزد بزرگاني از جمله حضرت آيت الله خامنه اي و مرحوم حضرت آيت الله العظمي حاج آقا مجتبي تهراني، دوره خارج فقه و اصول را به پايان مي رساند و از سال ۵۸ و ۵۹ به کار تبليغ مشغول مي شود و با آغاز جنگ تحميلي عازم جبهه هاي نبرد مي شود.

سپس توسط سردار شهيد حسن باقري وارد کار اطلاعات و عمليات مي شوند. او در دوره جنگ به افتخار جانبازي نائل مي آيند، وي برادر شهيد و همسر مکرمه شان نيز خواهر شهيد هستند.

او در سال ۱۳۹۱ مسئوليت حفاظت اطلاعات قوه قضائيه را برعهده مي گيرند و در سال ۱۳۹۸ نيز در آستان قدس رضوي مشغول فعاليت مي شوند.

کميسيون پس از بررسي برنامه هاي وي و طرح سوالات و گرفتن پاسخ و استعلامات به توانمندي او براي اجراي اين برنامه ها و تحقق برنامه هايشان نظر مثبت دارد و بر اساس قانون وزارت اطلاعات مصوب سال ۱۳۶۲، وزير اطلاعات بايد ۴ شرط داشته باشد، شرط حد اجتهاد، داشتن عدالت و تقوا، داشتن سابقه روشن از نظر سياسي و مديريتي، عدم عضويت در احزاب و سازمان ها و گروه هاي سياسي که او هر ۴ شرط را دارند و شايد تنها وزير اطلاعاتي باشند که بعد از انقلاب کار اطلاعاتي را از کف سيستم اطلاعاتي شروع کرده اند و در نهايت در سطح ملي هم مسئوليت داشته اند.

 

موافقت کميسيون شوراها و امور داخلي مجلس با وزير پيشنهادي اطلاعات

در ادامه جلسه علني نوبت صبح روز يکشنبه ( ۳۱ مردادماه) مجلس شوراي اسلامي روح الله نجابت سخنگوي کميسيون شوراها و سياست داخلي گزارش اين کميسيون در مورد بررسي رأي اعتماد به اسماعيل خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات را قرائت کرد.

وي گفت: طي استعلامات صورت گرفته، خطيب در سال ۵۴ وارد حوزه علميه قم شده و در درس خارج بزرگاني مثل آيت الله خامنه اي، آيت الله فاضل لنکراني، آيت الله مکارم شيرازي و حاج آقا مجتبي تهراني حضور يافته است.

سخنگوي کميسيون امور داخلي کشور و شوراها در مجلس افزود: خطيب در سال ۵۹ توسط سردار شهيد حسن باقري وارد کار اطلاعاتي شده و در سال ۶۰ با مجروحيت شديد جانباز مي شود. وي برادر شهيد است و از سال ۹۱ تا ۹۸ مسئول حفاظت اطلاعات قوه قضائيه بوده است و از سال ۹۸ به بعد نيز در آستان قدس مشغول بوده است.

نجابت در تشريح رئوس برنامه‌ها و تعهدات خطيب به کميسيون شوراها، گفت: مقابله هوشمندانه، قاطع و جدي با بنيان ها، روندها، بازيگران، گلوگاه ها و خاستگاه هاي شريان اصلي فساد اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، استفاده حداکثري از نيروهاي انقلابي در ساختار اداري و اجرايي وزارتخانه با اولويت جوانان انقلابي و حزب اللهي، فعال سازي ديپلماسي پنهان براي تبادلات اطلاعاتي مؤثر و افزايش نفوذ و عمق استراتژيک نظام با کشورهاي هم پيمان منطقه و فرامنطقه، حمايت از نهضت هاي اسلامي، حزب الله و همکاري با نيروي قدس انقلاب اسلامي در ارتباط با جبهه مقاومت، مقابله پيشگيرانه هدفمند و هوشمندانه با جريان نفوذ در ساختار حاکميتي به ويژه مراکز و کانون هاي حياتي کشور از رئوس برنامه هاي وزير پيشنهادي اطلاعات بود که در کميسيون شوراها تشريح شد.

وي با اشاره به تطبيق برنامه هاي وزير پيشنهادي با اسناد بالادستي، بيانيه گام دوم و قانون برنامه گفت: برنامه هاي وزير پيشنهادي اطلاعات مطابق با قوانين بالادستي بود.

سخنگوي کميسيون امور داخلي کشور و شوراها در مجلس تأکيد کرد: کميسيون در پايان اعلام کرد با توجه به تحصيلات حوزوي و سوابق اطلاعاتي و امنيتي خطيب، مشروط به اجراي برنامه ها، وزير پيشنهادي اطلاعات واجد شرايط احراز اين پست است.

 

مخالفان وزير پيشنهادي اطلاعات

رضواني: عملکرد خطيب در حفاظت قوه قضائيه قابل قبول نيست

غلامحسين رضواني در مخالفت با رأي‌اعتماد به خطيب گفت: براي بررسي سوابق و عملکرد وزير پيشنهادي اطلاعات ۲۵ ساعت وقت صرف کردم، مبارزه با مفاسد اقتصادي، خنثي‌سازي توطئه‌هاي اسرائيل و امريکا، مقابله با نفوذ، عمليات ضد جاسوسي، مقابله با تروريست‌ها و آموزش مقامات نظام، همه از وظايف وزارت اطلاعات است.

وي ادامه داد: شخصيت خطيب حتي از نظر مخالفين، شخصيتي سالم، مجاهد و محترم است و هيچ کدام از مخالفين تعريضي به شخصيت وي نداشتند.

نماينده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: خطيب همواره بر ضرورت انجام وظايف در ساختارهاي قانوني تأکيد کرده و وابستگي حزبي و گروهي ندارد. تلاش ناجوانمردانه نشريات رسوايي که در جريان برجام خباثت خود را نشان دادند، شايد موجب شائبه براي نمايندگان شده است.

رضواني گفت: ورود برخي افراد فاسد به مفاسد بزرگ و تصدي برخي مشاغل توسط افراد ناصالح، سوال‌برانگيز است. اگر افرادي ناصالح علي‌رغم رفت‌وآمد دولت‌ها در پست خود حضور داشته باشند، جاي تعجب دارد؛ اين افراد چگونه نقش‌آفريني مي‌کنند؟

وي اظهار داشت: خطيب در کميسيون اعلام کرد که در طول زندگي‌اش کار اطلاعاتي کرده و در حفاظت قوه‌قضائيه مسئول بوده اما اقدام مؤثري از وي مشاهده نشده است. آيا ترک فعل‌ها در زمان مسئوليت وي در قوه‌قضائيه قابل دفاع است؟ خطيب علي‌رغم توانايي بالا، به موقع وارد عمل نمي‌شود. پيشگيري و اقدام ضرورت دارد و تعلل جايز نيست.

نماينده مردم تهران در مجلس از وزير پيشنهادي اطلاعات خواست که به صورت شفاف موضع خود در قبال فتنه و فتنه‌گران را اعلام کند تا شبهات موجود برطرف شود.

 

ميرزايي: رهبر انقلاب نظري درباره وزير پيشنهادي اطلاعات نداشته‌اند

حجت اسلام حسين ميرزايي نماينده اصفهان در مخالفت با رأي اعتماد به وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: «حالم چون درختي است که يک شاخه نااهل بازيچه دست تبري داشته باشد، سخت است پيمبر شده باشي و ببيني فرزند تو دين ديگري داشته باشد».

وي افزود: آيا رهبر انقلاب از بين گزينه هاي پيشنهادي براي وزارت اطلاعات، خطيب را برگزيده است؟ مجلس انقلابي مطيع رهبري است، اگر ايشان فردي را تأييد کند مجلس يکپارچه تأييد خواهد کرد اما اگر کساني به لطايف الحيل تأييد کسي را به حضرت آقا نسبت دهند، گرفتار «ذنب لايغفر» شده اند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس اظهار داشت: در اين روزها مطالبي درباره تأييد خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات از طرف رهبري مطرح مي‌شود، برخي گفتند وقتي که رئيس جمهور ليست افراد پيشنهادي براي وزارت اطلاعات را به رهبري ارائه دادند، ايشان با وزارت خطيب موافقت کردند. برخي گفتند سيره رهبري تعيين وزراي کشور، دفاع، اطلاعات و خارجه است، برخي ديگر گفتند سيره رهبري اين است که اگر با گزينه اي در وزارت خانه هاي ياد شده مخالف باشند، نهي مي کنند.

ميرزايي گفت: روز گذشته از رئيس جمهور در اين باره سوال شد، اعلام کرد رهبري در مورد وزير پيشنهادي اطلاعات نظر خاصي نداشته است. سردار کوثري نيز از کانال هاي خود اين موضوع را بررسي کرده  و همين نقل را اعلام کرده است.

وي تصريح کرد: چرا برخي افراد و گروه ها از ارادت مجلس به رهبري سوءاستفاده مي کنند و ديدگاه هاي خود را با نسبت ناصواب به رهبري، دنبال مي کنند.

نماينده مردم اصفهان در مجلس گفت: تصدي صندلي وزارت اين قدر ارزش دارد که افرادي به ولي فقيه نسبت دروغ دهند و نمايندگان را دچار خطاي محاسباتي کنند!

 

جلالي: خطيب نمي‌تواند انقلابي عمل کند

حسين جلالي نماينده مردم رفسنجان و انار در جلسه علني امروز (يکشنبه 31 مرداد ماه) و در مخالفت با برنامه‌ها و صلاحيت حجت الاسلام سيد اسماعيل خطيب، وزير پيشنهادي اطلاعات، با اشاره به اظهارات رئيس مجلس در خصوص مشورت رئيس جمهور با رهبر معظم انقلاب براي معرفي وزراي مربوط به حوزه‌هاي دفاعي و امنيتي و تاييد ايشان اظهار داشت: فهرست 19 نفره وزراي محترم خدمت مقام معظم رهبري ارائه شده و آقا هم مخالفتي نکرده‌اند؛ خوب است گفته شود که در اين فهرست امثال آقايان باغگلي، زلفي گل و سجادي هم هستند.

وي در ادامه به تشريح دلايل مخالفت خود با وزير پيشنهادي اطلاعات پرداخت و گفت: حوه علميه قم کانون انقلاب اسلامي و قيام حضرت روح الله بوده و انقلاب از قم آغاز شده است. دشمن از سال 70 به فرمايش رهبر معظم انقلاب آنتي‌تز انقلاب را از قم کليد زده، در حالي که قم همان طور که نقطه شروع انقلاب بوده بايد نقطه بقا و تداوم آن نيز باشد.

نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس اظهار داشت: آقاي خطيب از سال 1370 مديرکل اطلاعات قم بوده و همزمان اين توطئه‌ها شروع شد و مسائلي مانند حوزه غيرانقلابي و آنتي‌تز انقلاب پيش آمد. انتظار حوزه‌هاي علميه از آقاي خطيب اين بود که پيش بيني و پيشگيري لازم صورت مي‌گرفت تا اين اتفاقات نيفتد.

جلالي در ادامه افزود: از سال 1370 آقاي خطيب به مدت 12 سال مديرکل اطلاعات قم بوده و اين اداره کل موظف بوده جلوي شکل‌گيري اين نطفه نامبارک را بگيرد.

وي با اشاره به ارتباط بخش سنتي و سکولار حوزه با غرب در قم، عنوان کرد: اداره کل اطلاعات نمي‌تواند نسبت به اين مسأله پاسخگو نباشد؛ البته بدنه اطلاعات افراد انقلابي هستند و من از سربازان گمنام امام زمان(عج)‌ تشکر مي‌کنم، اما مديران و معاونان هم بايد انقلابي باشند.

عضو کميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: بعضي از گروه‌هاي سکولار در قم به مقابله با اصل نظام پرداخته‌اند و برخي‌ها در حوزه علميه قم رسما با لباس ديني به ترويج نسبيت‌گرايي، هرمنوتيک و پلولاريزم ديني پرداخته‌اند؛ شما (خطيب) از آنها خوب مطلع بوديد، چرا با آنها مقابله نشد؟

جلالي خطاب به وزير پيشنهادي اطلاعات، خاطرنشان کرد: در نمايشگاهي که با موضوع عرفان‌هاي نوظهور برگزار کرديد، يکي از علما به شما گفت چرا از اين جريانات وابسته حوزوي هيچ خبر يا تابلويي منتشر نمي‌شود؟

وي ادامه داد: در خصوص برخي طلاب باسواد و انقلابي که در قم حضور دارند و داوطلب خبرگان بوده‌اند گزارش مي‌داديد که اينها بي‌سواد هستند و براي انقلابي‌ها پرونده‌سازي شد.

نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس با اشاره به تحرکات جريان شيعه انگليسي اظهار داشت: اخيرا کاردار سفارت انگليس با يکي از اين افراد ارتباط برقرار کرده و با فعاليت‌هايي زمينه را براي مرجعيت آن شخص فراهم کرده است.

جلالي در ادامه با اشاره به ماجراي فتنه 88 و با بيان اينکه فتنه 88 قصه پرغصه‌اي است، گفت: در اين فتنه 2 رئيس جمهور يعني آقايان هاشمي و خاتمي و 200 وزير، استاندار و مدير در متن فتنه حضور داشتند. وزير اطلاعاتي مانند آقاي يونسي ميدان‌داري مي‌کرد. چه کسي جلوي ماشين طلابي را گرفت که مي‌خواستند از قم به تهران بيايند و در نماز جمعه 29 خرداد رهبر انقلاب شرکت کنند؟

وي افزود: چه کسي اجازه داد تا 17 خانم فتنه‌گر مانند امثال خانم کولايي به قم بيايند و در حرم مطهر عليه نظام عکس بگيرند؟ چه کسي نامه توهين‌آميز عليه رهبري را امضاء کرد که ايشان را وادار کند عليه فتنه کوتاه بيايند.

نماينده مردم رفسنجان و انار در مجلس عنوان کرد: آقاي خطيب در آن زمان ترک فعل کرد يا قصور و تقصير داشت که بايد اينها پيگيري شود، اما جلوي ضرر از هر کجا گرفته شود منتفعت است.

اين نماينده مجلس اظهار داشت: آيا آقاي خطيب با اين کارنامه مي‌تواند وظايفش را ايفا کند؟ دفاع برخي رسانه‌هاي مدعي اصلاح طلبي از ايشان چطور قابل توجيه است؟ يک عنصر غيرانقلابي چطور مي‌تواند انقلابي عمل کند؟

 

موافقان وزير پيشنهادي اطلاعات

جعفري: «خطيب» اولين وزير از داخل مجموعه وزارت اطلاعات است

حجت الاسلام امير قلي جعفري بروجني در جلسه علني امروز (يکشنبه ۳۱ مرداد ماه) مجلس شوراي اسلامي و در موافقت با گزينه پيشنهادي وزارت اطلاعات، گفت: اصالت و جايگاه وزارت اطلاعات براي همه ما روشن است و براي آنکه هر فعاليتي در جغرافياي ايران شکل بگيرد، شرط اصلي آن وجود امنيت است و همه به خوبي به حساسيت اين وزارتخانه اشراف دارند.

وي با اشاره به رسالت‌هاي وزارت اطلاعات، افزود: اين وزارتخانه در توليد اطلاعات دقيق، ايجاد امنيت پايدار و اشراف امنيتي درون و بيرون مرزهاي کشور نقش بسيار مهمي دارد.

نماينده مردم بروجن در مجلس تصريح کرد: کشورهاي اطراف ايران، امن و آرام نيستند، بسياري از آنان در شرايط متلاطم هستند و در اين شرايط اشراف و رصد درست اطلاعاتي، يکي از ويژگي‌هاي اصلي وزارت اطلاعات بايد باشد.

جعفري بروجني با اشاره به رئوس برنامه‌هاي گزينه‌ پيشنهادي وزارت اطلاعات، گفت: مبارزه هوشمندانه، قاطع و جدي با بانيان و شريان‌هاي اصلي فساد، ارتقاء روش‌هاي توليد و جمع‌آوري هوشمندانه و لحظه‌اي اطلاعات، تقويت هدفمند عوامل پيشرفت و آباداني در مناطق حساس کشور با توجه به ملاحظات امنيتي، صيانت از دارايي‌هاي ارزشمند و حياتي کشورمان از جمله بنيان‌هاي نخبگي، جزو برنامه‌هاي حجت‌الاسلام خطيب است.

وي ادامه داد: کشف توطئه‌ها و فعاليت‌هاي براندازي و اغتشاش، توسعه و تعميق فرهنگ خلاقيت و نوآوري در تمام ابعاد دفاعي و امنيتي، برقراري ارتباط و همکاري با ديگر کشورها در زمينه علمي براي دستيابي به امنيت پايدار، لزوم دفاع از نظريه انقلابي طبق گام دوم انقلاب، توجه به مديريت جهادي و لزوم توجه به اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط با کشورهاي ديگر، از مهمترين برنامه‌هاي گزينه پيشنهادي وزارت اطلاعات است.

نماينده مردم بروجن در مجلس متذکر شد: حجت‌الاسلام خطيب از درون مجموعه وزارت اطلاعات است به گونه‌اي که از سال ۶۴ در اين وزارتخانه بوده و اولين وزير اطلاعاتي خواهد بود که از مجموعه وزارت اطلاعات انتخاب شده است.

جعفري بروجني با بيان اينکه حجت‌الاسلام خطيب به مأموريت‌هاي اين وزارتخانه اشراف کامل دارد، گفت: خواسته نمايندگان از وزير پيشنهادي اطلاعات آن است که در صورت کسب رأي اعتماد در ساختار و معاونت‌هاي وزارت اطلاعات تحول ايجاد کند و همچنين به اين مسئله واقف باشد که خط قرمز همه ما بحث فتنه، نفوذ و رخنه است و بايد به صورت شفاف برنامه خود را در اين زمينه ارائه دهد.

 

زنگنه: «خطيب» عملکرد خوبي در بحث‌هاي ضدجاسوسي دارد

محسن زنگنه در جلسه علني امروز مجلس شوراي اسلامي در موافقت با گزينه پيشنهادي وزارت اطلاعات، گفت: ما در بررسي صلاحيت وزراي پيشنهادي دولت بايد شاخص هايي داشته باشيم و اگر معيارهاي ما دقيق باشد، خروجي مجلس مطلوب و به نفع مردم خواهد شد، اما اگر معيارهاي ما حرف هاي در گوشي، شنيده‌ها، پيامک و فضاي مجازي باشد، نمي توان توقع داشت که خروجي مجلس در خور انقلاب باشد.

وي بيان کرد: يکي از شاخص هاي ما براي بررسي همه وزراء سابقه آن فرد در آن وزارتخانه است. حجت الاسلام خطيب يکي از افرادي است که سابقه اجرايي بسيار زيادي در وزارت اطلاعات داشته و وي از سال ۶۴ وارد اين وزارتخانه شده که نقطه قوت براي وي محسوب مي شود.

نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس متذکر شد: حجت الاسلام خطيب ۱۲ سال مدير کل اطلاعات قم بود و پيش از آن کارشناس حوزه معاونت خارجي در قم بود و توانست آن شرايط حساس در قم را به خوبي مديريت کند و اين مسئله کارآمد بودن وي را به اثبات مي رساند.

زنگنه تصريح کرد: حجت الاسلام خطيب بعد از اداره کل اطلاعات قم در حراست دفتر مقام معظم رهبري و سپس در حفاظت قوه قضائيه و آستان قدس رضوي فعاليت کرد و سابقه بسيار طولاني در بخش هاي اطلاعاتي و امنيتي در زمان هاي حساس دارد.

وي تأکيد کرد: بايد به اين مسئله توجه داشته باشيم که شأن مدير کل اطلاعات و مسئول امنيت کشور با شأن يک تشکل در مقابله با فتنه ها متفاوت است و بايد اين مسئله مورد توجه جدي قرار گيرد. نکته حائز اهميت ديگر، آن که وزرايي که در سطوح امنيتي معرفي مي شوند قطعاً نظر مثبت مقام معظم رهبري را اخذ مي کنند.

نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس اظهار داشت: برخي از افراد مباحثي را در مورد پرونده طبري مطرح کردند که براساس تصميم دستگاه‌هاي عالي امنيتي اين پرونده به اطلاعات سپاه سپرده شد و بايد اين مسئله هم مورد توجه دقيق قرار گيرد.

زنگنه تأکيد کرد: وزارت اطلاعات از جمله وزارتخانه هايي است که نگاه بيروني زيادي نسبت به آن وجود دارد و قطعاً رأي بالاي ما به وزارت اطلاعات بسيار تأثيرگذار است.

وي يادآور شد: زماني که حجت الاسلام خطيب در اداره کل اطلاعات قم فعاليت مي کرد در بحث ضد جاسوسي در شهر قم اتفاقات خوبي رخ داد و وي مسئول پرونده مهدي هاشمي هم بود که اين موضوع هم بايد مورد توجه قرار گيرد.

نماينده مردم تربت حيدريه در مجلس گفت: رأي بالاي ما به وزير اطلاعات پيام مهمي به سرويس هاي جاسوسي دنيا و کساني که امنيت ايران را تهديد مي کنند، مي رساند و ما وظيفه و تکليف داريم که به درستي انتخاب کنيم و نبايد به فضاسازي هاي نامعتبر در بررسي صلاحيت وزراء توجه شود.

 

ذوالنوري: عملکرد «خطيب» در زمينه انقلابي‌گري جلوتر از بقيه بوده است

حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنوري نماينده مردم قم در موافقت با وزير پيشنهادي، گفت: همه موافقان و مخالفان از دلسوزان نظام هستند اما برخي مطالب نياز به تشريح و تبيين دارد چون عمده مطالب مربوط به خطيب، درباره قم است، بنده به عنوان نماينده مردم قم مطالبي را مطرح خواهم کرد.

وي با اشاره به آشنايي چندين ده‌ساله‌اش با خطيب، افزود: هيچ يک از مخالفان و موافقان آشنايي اين‌گونه با وزير پيشنهادي ندارند. خانواده وي ارزشي، انقلابي و ولايي هستند. خطيب اول جنگ کارش را از اطلاعات جنوب شروع کرد و در مأموريتي، جانباز شد. وقتي کمونيست‌ها و ضد انقلاب‌ها، مسجد سليمان را محل تاخت و تاز قرار دادند، خطيب در مسجدسليمان مستقر شد و شرايط را تغيير داد.

نماينده مردم قم در مجلس با بيان اينکه قبل و بعد از حضور خطيب در اداره کل اطلاعات استان قم در شوراي تأمين استان عضو بوده است، گفت: مهمترين حوادث و ناآرامي‌ها در دوران مسئوليت خطيب در قم رقم خورد. خاتمي رئيس‌جمهور شده بود، ديداري با منتظري داشت که وي، رئيس‌جمهور را تحريک به آشوب عليه نظام کرد.

ذوالنوري اظهار داشت: منتظري به خاتمي گفته بود «برو به رهبري بگو فلان اختيارات را مي‌خواهد، اگر نداد به مردم اعلام کن»؛ اين اقدامات موجب شد که قم يکپارچه هيجان شود. جمعيت قريب به ۴۰۰هزار نفري در اعتراض به اين اقدام در قم جمع شدند. آيت‌الله جوادي آملي سخنران اين جلسه بود. اين حوادث منجر به حذف منتظري شد. شوراي عالي امنيت ملي به رياست خاتمي تصميم به حصر منتظري گرفت.

وي اين سوال را مطرح کرد که چه کسي بيشتر از بنده در اين جلسه در جريان اتفاقات پشت پرده آن روز قم قرار دارد؟

جلالي نماينده مردم رفسنجان و مسئول دفتر آيت‌الله مصباح در آن دوره، در پاسخ به اين سؤال اعلام کرد که بنده اطلاع دارم.

نماينده مردم قم در مجلس خطاب به وي گفت: شما در کدام جلسات شوراي تأمين حضور داشتيد؟ به عنوان يک شهروند در صحنه بوديد، تناسب شغلي شما ايجاب نمي‌کرد که در جريان پشت پرده‌ها باشيد.

ذوالنوري تصريح کرد: قسم جلاله مي‌خورم که سر سوزني در عملکرد خطيب، کاري که بوي انقلابي‌گري‌اش کم باشد، نديده‌ام. در همه حوادث، وي جلوتر و انقلابي‌تر از همه عمل مي‌کرد.

وي با اشاره به ديدارش با يونسي پس از رأي‌اعتماد از مجلس، گفت: به قصد ابقاء خطيب، به ديدار يونسي رفتيم. وزير اطلاعات وقت گفت «اين کار شدني نيست، چون خاتمي به عنوان شرط ضمن عقد، از من تعهد گرفته که خطيب مديرکل اطلاعات قم، شهيدي مديرکل اطلاعات اصفهان و مديرکل اطلاعات شيراز را در روز اول کاري حذف کنم».

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تصريح کرد: خطيب دوبار عزل شد؛ يکبار مستقيماً با نظر شخص خاتمي و دومين‌بار با نظر شخص احمدي‌نژاد. چرا بايد اصلاحات و انحراف به عنوان دو لبه قيچي براي حذف خطيب اقدام کنند؟

ذوالنوري گفت: بعد از حذف خطيب در دولت‌ احمدي‌نژاد، وي به عنوان مسئول حراست دفتر رهبري در قم منصوب شد.

وي با طرح اين سوال که چرا وقتي همه بسيج شدند تا آنتي‌تز انقلاب از قم بيرون بيايد، موفق نشدند؟ چرا مردم قم همچنان پشتيبان رهبري هستند؟، گفت: اولاً طبيعتاً قم و حوزه‌هاي علميه مانع موفقيت اين توطئه شد و ثانياً اقدامات وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان (عج)، مانع از موفقيت اين توطئه شد.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: همه تعجب مي‌کردند که خطيب سن و سالي ندارد اما از پختگي و تجربه بالايي برخوردار است.

ذوالنوري با اشاره به بر هم خوردن جلسه سخنراني هاشمي رفسنجاني در خرداد ۸۵ در قم گفت: فشار سنگيني از سوي قوه قضائيه و شخص هاشمي براي محاکمه برهم‌زنندگان اين جلسه وارد مي‌شد. بارها در جلسات از خطيب شنيدم که تلاش مي‌کرد به گونه‌اي عمل کند که به بچه‌ها آسيبي نرسد. سوال اينجاست که چرا حکم اعدام و شلاق اين افراد اجرا نشد؟ دستگاه اطلاعاتي نمي‌تواند همه اقداماتش را جار بزند.

وي گفت: وقتي وزيري در جايگاهي با موافقت رهبري قرار مي‌گيرد، اذن اجرا پيدا مي‌کند. قانون اساسي در مورد وزير اطلاعات اعلام کرده که بايد حکم اجتهاد يا قريب به اجتهاد داشته باشد که خطيب دارد.

نماينده مردم قم در مجلس گفت: خطيب در کميسيون امنيت تأکيد کرد که در وزارت اطلاعات تحول ايجاد خواهد کرد؛ اين عمل به معناي ناکارآمدي وضع موجود است. اگر اين تحول ايجاد نشود، من اولين منتقد خطيب خواهم بود.

به گزارش مهر، پس از اظهارات ذوالنور، نمايندگان با فريادهاي «احسنت احسنت»، مواضع وي در مورد وزير پيشنهادي اطلاعات را تائيد کردند.

 

وزير پيشنهادي اطلاعات: شرايط امنيتي منطقه به طور شتابان در حال تغيير است

حجت‌الاسلام سيد اسماعيل خطيب وزير پيشنهادي اطلاعات در دفاع از برنامه‌هاي خود، اظهار کرد: سربازخانه گمنام امام زمان تمام تلاش و زحمات خودشان را وقف امنيت کشور کرده‌اند و در مصاف با دشمنان، توطئه‌ها، فتنه‌ها، سرکردگان جبهه استکبار و گروهک‌هاي مسلح و مزدوران جاسوسي از جان خود مايه گذاشتند و آبرو و نفس خودشان را تقديم کردند.

خطيب گفت: شهداي وزارت اطلاعات غريبانه به شهادت مي‌رسند و نام مبارکشان غريبانه مي‌ماند.

وي تاکيد کرد: از رئيس‌جمهور که اعتماد کردند و بنده را از جمع سربازان گمنام انتخاب کردند تا بتوانم در کابينه مردمي در جهت ايران قوي قدم بردارم تشکر مي‌کنم.

وزير پيشنهادي اطلاعات تاکيد کرد: شرايط کشور، شرايط امنيتي منطقه و مقوله امنيت ملي يک منظومه درهم تنيده‌اي است که به طور شتابان درحال تغيير در عرصه هاي متنوع و متکثر موضوعات راهبردي است.

خطيب گفت: وزارت اطلاعات بايد با توليد اطلاعات و دقت نظر در تامين شئون امنيتي و هشياري در ديده‌باني و مرزباني همه جانبه، ابعاد پيچيده و لايه هاي مختلف امنيتي را در مقياس ملي، فراملي و منطقه‌اي شناسايي کند. لازمه اين بالندگي، تحولي است که پويايي و هوشمندي مستمر در تشکيلات اطلاعات کشور را مي‌طلبد.

وي گفت: وزارت اطلاعات يک نهاد حاکميتي و است و بايد در تراز انقلاب اسلامي ظهور و بروز کند.

وزير پيشنهادي اطلاعات گفت: با اميد به آينده روشن و توام با سرافرازي براي ملت، اين نويد را مي‌دهيم که امروز اگرچه نظام بين‌المللي و منطقه اي درحال پوست اندازي تمام عيار است و مولفه هاي پوشالي قدرت غرب در حال افول است. تسلسل شکست هاي اطلاعاتي شيطان بزرگ و اذناب منطقه‌اي آن بيانگر اين است که اين روند به يمن بيداري اسلامي در حال تداوم است.

 

بررسي صلاحيت وزير اقتصاد

کميسيون اقتصادي مجلس: «خاندوزي» گزينه مطلوبي براي وزارت اقتصاد است

 

غلامرضا مرحبا سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس در جلسه علني امروز (يکشنبه ۳۱ مرداد) گزارش کميسيون خود درباره صلاحيت و برنامه‌هاي سيد احسان خاندوزي را قرائت کرد.

وي با اشاره به برنامه‌هاي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي، گفت: افزايش هماهنگي در تيم اقتصادي دولت، کمک به رفع کسري بودجه، ارتقاي شاخص‌هاي محيط کسب و کار، شايسته‌گزيني در وزارتخانه مذکور، افزايش ارتباط مؤثر و مستمر با مجلس به ويژه براي تعيين تکليف طرح‌هايي اعم از طرح اصلاح بازار سرمايه و طرح ساماندهي رمز ارزها، پيگيري قوانين مهم اقتصادي کشور و تقويت ديپلماسي اقتصادي، از مهمترين برنامه‌هاي خاندوزي است.

سخنگوي کميسيون اقتصادي مجلس اظهار داشت: وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي معتقد است که تداوم سياست‌هاي گذشته در اقتصاد کشور تحولي را ايجاد نکرده بنابراين تغييرات بنيادين در اين سياست‌ها را ضامن ايجاد تحول در توليد و رشد اقتصادي کشور معرفي کرده است.

مرحبا بيان کرد: ما برنامه‌هاي وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي را مورد بحث و بررسي قرار داديم که حاکي از انطباق آنها با اسناد بالادستي است و با توجه به برنامه‌هاي مکتوب، سوابق علمي و استماع توضيحات وزير پيشنهادي امور اقتصادي و دارايي، اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس در جلسه ۲۳ مرداد سال جاري با اکثريت آرا، خاندوزي را به عنوان گزينه مطلوب اين وزارتخانه پذيرفتند.

وي تأکيد کرد: انتظار ما از وزير امور اقتصادي و دارايي به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد تيم اقتصادي دولت آن است که وضعيت کسري بودجه را ساماندهي کند و بهبود معيشت اقشار کم‌درآمد جامعه را در دستور کار قرار دهد.

 

 

اين خبر تکميل مي شود...

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
بخش های سایت
 
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif
http://s5.picofile.com/file/8136790076/shohada.gif


پیوندها
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/emam3.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/leader.jpg

http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/jahanbin.jpg
http://haftcheshme.com/aFiles/gallery/dana.jpg